Tämän kevään aikana monien tutkintojen perusteet uusiutuvat ja tutkinnot ovat laaja-alaisempia
kuin aikaisemmin. Uudet tutkinnon perusteet otetaan käyttöön syksyllä 2018. Tämä
vaatii valmistelutyötä niin opetuksessa kuin opintohallinnossakin. Tutkinnon
perusteet ja osaaminen ovat entistä enemmän keskiössä. Tutkinnon perusteista on
kaivettava osaaminen ja purettava se työtehtäviksi. Enää ajalla, paikalla ja
menetelmillä ei ole niin suurta merkitystä vaan tärkeintä on se mitä opiskelija
oppii ja osaa. Lähiopetuksen tai työssä oppimisen pakollista vähimmäismäärää ei
enää ole, ja osaaminen osoitetaan pääsääntöisesti näytössä työpaikoilla.
Hakukäytänteet
ammatilliseen koulutukseen ovat yksinkertaistuneet. Nyt tutkintoihin haetaan
yhteishaussa ja jatkuvassa haussa. Koulutuksiin voi hakeutua ympäri vuoden ja
opintojen aloitusaika on joustava riippuen opiskelijan tarpeesta ja tietysti
koulutusalan tilanteesta. Sampon nettisivut on uudistettu niin, että
hakeutuminen tutkintoihin jatkuvassa haussa on teknisesti sujuvaa. Jatkuvalla
haulla nopeutetaan opintojen aloittamista ja samalla opiskelijan valmistuminen
nopeutuu.
Opiskelijanäkökulma
on keskeinen reformissa. Kaikki eivät enää opiskele samoja asioita samassa
tahdissa, vaan kullekin opiskelijalle tehdään henkilökohtainen suunnitelma
(HOKS), jossa otetaan huomioon aiemmat opinnot, harrastukset sekä työkokemus ja
tehdään yksilöllinen suunnitelma puuttuvan osaamisen hankkimiseksi. Osaamista voi näin hankkia omaan tahtiin ja
tarpeiden mukaan ja valmistua myös tavallista nopeammin. Tämä haastaa meitä
kaikkia ohjaavaan ja valmentavaan työotteeseen. Toki henkilökohtaisia
suunnitelmia ja yksilöllisiä polkuja opiskelijoille on jo toteutettu
aikaisemminkin ja näitä erilaisia ratkaisuja kehitetään edelleen kaikilla koulutusaloilla.
Muutamalla alalla toimii YritysSampo, joissa opiskelijat
oppivat tiimeissä työelämälähtöisissä projekteissa. Opiskelijat ovat mm.
perustaneet kahvilan, tehneet sisustusprojekteja ja toimivat digituutoreina. Monissa
hankkeissa on pilotoitu uusia toimintatapoja esim. digitalisaation
hyödyntämistä opetuksessa. Tällä hetkellä Saimian kanssa kehitämme ammattikorkeakouluopintojen
suorittamista jo ammattiopistossa ja näin vahvistetaan polkua korkea-asteelle.
Laadukas ammatillisen koulutuksen toteuttaminen syntyy monipuolisessa yhteistyössä työelämän kanssa. Työpaikoilla tapahtuva oppiminen ja osaamisen näyttäminen korostuvat uudessa mallissa. Tämä luo uusia haasteita, mutta myös mahdollisuuksia yritysten ja koulutuksen järjestäjän kanssa. Yhtenä uutena mahdollisuutena on oppisopimuksen hyödyntäminen lyhyemmissäkin työelämäpätkissä.
Laadukas ammatillisen koulutuksen toteuttaminen syntyy monipuolisessa yhteistyössä työelämän kanssa. Työpaikoilla tapahtuva oppiminen ja osaamisen näyttäminen korostuvat uudessa mallissa. Tämä luo uusia haasteita, mutta myös mahdollisuuksia yritysten ja koulutuksen järjestäjän kanssa. Yhtenä uutena mahdollisuutena on oppisopimuksen hyödyntäminen lyhyemmissäkin työelämäpätkissä.
Oleellista tässä muutosprosessissa on se, muuttuvatko toimintatavat ja asenteet. Yhdessä
tekeminen ja uudet tavat toimia korostuvat sekä ketteryys mitataan. Meistä
jokaisesta ammatillisessa koulutuksessa työtä tekevästä, opiskelijasta ja
työelämän toimijasta riippuu se, miten reformi käytännössä tosiasiallisesti onnistuu.
Ammatillisen koulutuksen merkitystä ei kannata vähätellä; tarvitsemme kaikki
jatkossakin osaavia ammattilaisia kuten talonrakentajia, autonasentajia, kokkeja,
lähihoitajia ja logistiikkaa.
rehtori Antti Lehmusvaara
palvelujohtaja Riitta Moilanen
palvelujohtaja Riitta Moilanen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti